Pædagogiske retningslinjer
- Fælles retningslinjer for universitetspædagogikum
- Fælles retningslinjer for undervisningsportfolio ved ansøgning af stilling på lektor- og professorniveau
- Løbende udvikling af pædagogiske kompetencer (undervisningsportfolio og MUS)
- Københavns Universitets Pædagogiske Kompetenceprofil
- Fælles retningslinjer for kompetenceudvikling af ph.d.-vejledere
KU har en række fælles retningslinjer for undervisernes pædagogiske kompetencer, som omhandler både kompetenceudvikling og dokumentation og bedømmelse af undervisningskompetencer. KU's Pædagogiske Kompetenceprofil er universitetets ramme for undervisernes undervisningsmæssige kompetencer. Kompetenceprofilen indgår i universitetspædagogikum. Den bruges også som inspiration i undervisernes løbende udvikling af pædagogiske kompetencer og som grundlag for drøftelse af undervisning og pædagogisk kompetenceudvikling i MUS.
Bedømmelse af undervisningskompetencer ved ansøgning om stilling sker med udgangspunkt i Kriterier for meritering, den Pædagogiske Kompetenceprofil og Fælles retningslinjer for undervisningsportfolio ved ansøgning af stilling. KU har desuden fælles retningslinjer for kompetenceudvikling af ph.d.-vejledere.
De pædagogiske og didaktiske centre på Københavns Universitet - Institut for Naturfagenes Didaktik, De pædagogiske konsulenter (SAMF), TEACH, Centre for Online og blended learning og IT-learning center - udbyder pædagogisk kompetenceudvikling til underviserne. Den sproglige kompetenceudvikling af undervisere, der underviser på engelsk, foregår på Center for Internationalisering og Parallelsproglighed på Det Humanistiske Fakultet.